Acest site foloseste cookie-uri iar navigarea pe acesta reprezinta consimtamantul tau. Suntem obligati sa te informam de acest fapt. Poti continua linistit. Mai multe informatii.

Anvelope de Bicicletă - 7 Sfaturi Simple Pentru A Scăpa De Pene

Postat de Activ Explore 19/12/2016 0 Comentarii Sfaturi practice,

Anvelope de bicicletă – 7 aspecte de care trebuie să ții cont înainte de orice tură, recomandate de mecanicii ActivExplore
 

Cu toții știm că anvelopele au un rol foarte important în calitatea unei ture pe două roți. Fie că ești pe șosea sau prin pădure sau vorbim de anvelope pentru roată de 24, 26, 29 sau chiar fat, aderența față de sol depinde de acestea.
 

Spre deosebire de bicicletele secolului 19 când ,,îmbrăcarea” jantei cu cauciuc era o idee pe cât de inovativă pe atât de problematică, în zilele noastre, când cuvântul inovație se află pe buzele fiecăruia, anvelopele au o cu totul altă față.
 

Așadar, cu firme precum Vittoria, Continental, CST și altele care investesc în dezvoltare și îmbunătățire iar anvelopele au compoziții și tehnologii tot mai complexe, ai spune că penele sunt de domeniul trecutului.
 

Cu toate acestea, să recunoaștem! Cel puțin odată ai întâmpinat măcar o problemă cu un cauciuc prin traseu care să îți strice tot cheful de pedalat.
 

De ce?!
 

Cel mai probabil ai omis un pas din cei prezentați mai jos. Sau, în cel mai rău caz (cel mai puțin probabil), nu ai avut o zi grozav de norocoasă.
 

Ei bine, află mai jos câteva aspecte cheie despre anvelope, pe care trebuie să le ai în vedere mereu.
 

1. Textura cauciucului
 

Înainte de a ieși la o tură verifică presiunea la o pompă cu un manometru și aruncă o privire la pereții laterali sau pe calea de rulare, să nu fie urme clare de uzură sau posibile tăieturi. În cazul in care vezi așa ceva atunci schimbă cauciucul imediat.
 

Anvelopă scoaptă din cauza depozitării necorespunzătoare și a vechimii


 

Anvelopă care a fost folosită necorespunzător – presiune foarte scăzută sau s-a mers pe pană


 

Anvelopă care are pereții laterali (sidewall) loviți sau tăiați

 

2. Anvelopa mai uzată: față vs spate
 

Pentru ca în 80% din cazuri dacă pierzi aderența la roata față vei ajunge să cazi de pe bicicletă, recomandăm ca întotdeauna anvelopa cu profilul mai bun (mai pronunțat) să fie pe față iar anvelopa mai uzată să rămână pe spate. (până strângi banii de o anvelopa nouă ca să scapi de o grijă în plus ;) )
 

 

3. Presiunea din cauciuc
 


 

La alegerea presiunii din cauciuc trebuie să iei în calcul urmatoarele aspecte:
 

- Cu cât cântărești mai mult, cu atât mai mare trebuie să fie presiunea în anvelopă pentru a putea susține janta la un nivel sigur față de sol reducând riscul de lovire al jantei sau descentrare
 

- Dacă terenul pe care te vei da e unul mai pietros care necesită mai multă aderență vei vrea să mergi cu o presiune mai scăzută ce permite cauciucului să se muleze mai bine pe teren
 

- Când participi la o cursă cu un teren mai puțin tehnic și ai nevoie de viteză poți băga aer în anvelopă până la presiunea maximă recomandată făra riscul de a o sparge (atât timp cât textura nu a fost slăbită de uzură.
 

            Atenție! Dacă totuși alegi o presiune mare în anvelopa pentru o frecare redusă ține minte ca aderența scade drastic, iar roata va face mai multe ,,salturi” pe teren decât în mod obișnuit aducând un sentiment de instabilitate
 

- Condițiile meteo joacă un rol crucial când vine vorba de anvelope. O anvelopă tare, cu mai mult aer, oferă mai multă fermitate profilului în contact cu solul si permite degajarea mai ușoară a noroiului. Pe de altă parte, bicicleta devine mai greu de controlat.


 

4. Sensul de rotație
 

Chiar dacă pare nesemnificativ, pe laterala anvelopelor este un semn cu sensul de rotație care trebuie respectat. De ce? Pentru că respectând acest sens, profilul oferă aderența corespunzătoare anvelopei și se reduce uzura. Se reduce de asemenea și riscul de pană prin alinierea straturilor din compoziția cauciucului.
 

 

5. Ventilul/valva
 

Cum bine știi, sunt 3 tipuri de valve și ventile pe piața de biciclete. Cel mai popular este ventilul auto numit și Schrader apoi cel francez numit Presta si poate cel mai uzat moral și tot mai rar întâlnit – Dunlop. În oricare din aceste cazuri, trebuie să verifici cu atentie daca ventilul este lovit, îndoit, sau prezintă alte defecte ce îți pot cauza neplăceri.
 

Recomandăm un adaptor pentru ventilele Presta sau Dunlop, astfel poți umfla roata la orice benzinărie de pe traseu. Adaptorul nu costa mult și e ușor de utilizat și transportat.
 

 

6. Anvelopele anti-pana
 

Dacă terenul pe care te dai este stâncos, plin de obiecte ascuțite precum spini, cioburi, ace, etc care pot provoca ușor daune, recomandăm utilizarea anvelopelor cu protecție anti pană. Acestea au mai multe straturi de protecție si inserții precum cele de kevlar ce fac străpungerea extrem de dificilă.
 

 

7. Fondul de jantă
 

Cauză misterioasă a multor pene, un fond de jantă deteriorat poate da mari bătăi de cap. Acesta protejează camera de a se înțepa în capetele spițelor în cazul anvelopelor de bicicletă cu cameră, sau sigilează janta în cazul anvelopelor tubeless.
 



Cu toate acestea, tot mai mulți experți dar și cicliști profesioniști recomandă utilizarea anvelopelor tubeless pentru o serie de beneficii precum greutatea redusă, rezistență la pene și uzură în timp, o mai bună aderență si mai ușoară mentenanță. Vom vorbi mai multe despre anvelopele tubeless într-un articol viitor.
 

Nu uita să ai la tine cand pleci la o tura:

- cameră de schimb

leviere de plastic

multi-tools

pompă

- petice, adeziv și smirghel

- presă de lanț

- zală rapidă

Lasa un comentariu