Acest site foloseste cookie-uri iar navigarea pe acesta reprezinta consimtamantul tau. Suntem obligati sa te informam de acest fapt. Poti continua linistit. Mai multe informatii.

Cadre de Bicicletă – Top 5 Factori ce Influențează Alegerea Cadrului

Postat de George C. 19/01/2017 1 Comentarii Sfaturi practice,Diverse,

Cadre de Bicicletă – Top 5 Factori ce Influențează Alegerea Unui Cadru

 

Image result for parts of a bike

De ce e important să știi mai multe despre cadrul bicicletei? Simplu! De acesta depinde confortul și siguranța ta.

 

Merită să îți răpești câteva minute din timpul prețios pentru a afla despre structura și geometria cadrului bicicletei tale? Cu siguranță, dacă vrei o experiență mai bună de pedalat!

 

Acest ghid prezintă în cinci pași simpli principalele aspecte pe care trebuie să le iei în considerare atunci când alegi un cadru sau chiar o bicicleta întreagă.

 

Per total, bicicleta este un ansamblu de componente începând de la cadru și până la nipluri ce funcționează doar împreună. Definiția, istoricul si alcătuirea bicicletei se găsesc cu ușurință la o căutare rapidă pe internet.

 

În acest articol mă voi focaliza pe cea mai importantă componentă a bicicletei și anume - CADRUL și cum influențează acesta experiența noastră pe bicicletă.

 

Fără alte formalități să trecem direct la esență.

 

Cadrul – coloana vertebrală a bicicletei

 

Pentru că toate componentele unei biciclete trebuie adunate și interconectate pentru a ne putea oferi autentica experiență de pedalat, este nevoie de un „suport” pe care să fie montate.

 

Acest rol a fost luat în primire de cadru, care în functie de specificul bicicletei are o anumită geometrie și anumite specificații precum aliaj, construcție, formă sau proprietăți.

 

Există mulți factori ce influențează mai mult sau mai puțin alegerea unui cadru.

 

Acești factori pot ajunge într-o latură subiectivă fiind influențați în mare parte și de specificul fiecărui individ în parte.

 

Am ales deci 5 cei mai importanți și relevanți factori care te vor ajuta să iei decizia potrivită fie că vrei să îți achiziționezi o bicicletă nouă, îți construiești o bicicletă de la zero sau doar vrei să faci o schimbare a cadrului pentru a îmbunătăți poziția și confortul.

 

#1 Materialul - factor cheie în alegerea unui cadru

 

După material, cadrele pot fi clasificate în 5 categorii importante

 

  • Oțel
     

  • Aluminiu
     

  • Carbon
     

  • Titan
     

  • „Exotice” (Bambus, lemn, aliaje de diferite metale precum Cr-Mo, Mg etc.)
     

Oțelul – foarte des întâlnit la bicicletele mai vechi, a pierdut treptat din popularitate odată cu trecerea timpului fiind regăsit acum mai rar doar la bicicletele de copii, bicicletele mai ieftine, fixie, retro sau custom.

 

Ultima victorie a unei cursiere de oțel în Turul Franței aparține lui Miguel Indurain la ediția din 1994.

 

 

Exista totuși cadre din oțel ce se folosesc și în ziua de astăzi la scară largă, aparținând unei nișe ce este menținută în viață de firme precum Ritchey, Cinelli, Genesis și altele.

 

  

 

Probabil te întrebi în acest punct care ar fi avantajele și dezavantajele directe ale unui cadru de oțel. Iată-le aici:

 

Avantaje:

 

  • ușor de personalizat, alegerea preferată a atelierelor de biciclete custom
     

  • rezistent si fiabil, un cadru de oțel poate rezista la impacturi mult mai puternice și numeroase față de celelalte materiale
     

  • se poate repara și suda cu ușurință la un atelier specializat, cu pierderi minime de rezistență
     

  • prețul foarte redus
     

Dezavantaje:
 

  • greutate mult mai mare față de alte materiale
     

  • rigiditate crescută ce poate crea disconfort la ture mai lungi sau teren accidentat
     

  • vulnerabil la rugină
     

  • necesită mentenanță frecventă pentru o viață mai îndelungată
     

Aluminiul – cel mai răspândit material pentru bicicletele contemporane a avut o creștere semnificativă încă din 1975 când Gary Klein și-a prezentat cadrele din aluminiu la International Bike Show. Anul 1983 a marcat un pas important în producția de biciclete din aluminiu odată cu introducerea celor de la Cannondale a proiectului „Aluminium for the Masses”.
 

Bicicletele entry și mid level se fabrică în continuare din diferite aliaje din aluminiu precum 6061 sau 7005 iar succesul acestora nu se diminuează prea ușor. În plus, au avut parte de o serie de inovații în ultimii ani, urmărindu-se creșterea rezistenței, reducerea greutății și îmbunătățirea flexibilității în anumite zone cheie.
 

Cadrele single, double sau triple butted sunt exemplul cel mai sugestiv.
 

Acestea marcheaza grosimea pereților de aluminiu ai cadrului. Triple butted este cel mai optim și cel mai costisitor de creat, fiind reprezentat prin pereți mai subțiri pe toată lungimea tuburilor și mai groși la îmbinări sau zone cheie unde apare mai multă presiune.

Se pot enumera o serie de avantaje și dezavantaje distinctive și pentru cadrele din aluminiu:
 

Avantaje:
 

  • prețul unui cadru de aluminiu poate varia în funcție de tehnologiile aplicate dar rămâne în continuare foarte accesibil pentru proprietățile oferite
     

  • greutatea de la ușoară până la super ușoară fără a pierde din rezistență
     

  • pot fi modelate mai ușor scăpând de „țevile” clasicelor biciclete de oțel cu noi forme aerodinamice
     

  • procesul de fabricație a devenit tot mai ieftin influențând astfel și prețul bicicletelor
     

  • nu necesită tratament special anti rugină
     

Dezavantaje:
 

  • au o durată de viață limitată (în aproximativ 5-6 ani aluminiul își pierde din proprietăți și rezistență fiind mult mai predispus la fisurare sau chiar rupere)
     

  • majoritatea defectelor precum fisuri, crăpături sau ruperi nu mai pot fi reparate
     

  • spre deosebire de alte materiale, cadrele din aluminiu nu sunt atât de flexibile și oferă o senzație de pedalat mai dură
     

Carbonul – (mai exact, fibra de carbon) o apariție tot mai frecventă în domeniul ciclismului atât pentru cadre cât și pentru alte componente sau accesorii.
 

Cadrele de carbon se întâlnesc la biciclete de tip mid level și până la high end având aplicabilitate în toate ariile ciclismului, de la șosea și până la downhill sau bicicletele de copii.
 

În ultimii ani, bicicletele din fibră de carbon sunt alegerea favorită a celor mai mulți cicliști profesioniști atât pentru cursele de șosea cât și pentru cele de mountain bike.
 

Poate te întrebi cum sunt facute aceste cadre și ce e atât de special la ele.
 

Procesul de fabricație e puțin mai complicat ca la aluminiu și necesită mai mult ajutor manual.
 

Fibrele de carbon împletite crează o coală de carbon ce mai apoi e decupată și așezată în matriță(http://www.mbr.co.uk/news/product_news/scotts-imp-carbon-frame-process-black-magic-324258). Aceste coli se pun în mai multe straturi de obicei la îmbinările cadrului sau în punctele unde există forțe ce acționează mai puternic.

 

Aceste straturi, odată modelate după forma cadrului, sunt lipite cu un tip de rașină rezistentă care odată întărită transformă acele coli de carbon foarte flexibile în produsul finit, rigid care mai apoi urmează să fie acoperit cu lac și vopsea după preferințele producătorului.
 

Există și aici ca și la celelalte materiale un set de avantaje și dezavantaje.
 

Avantaje:
 

  • o rezistență incredibilă cu un raport extrem de bun greutate - forță
     

  • durabilitate crescută în timp și imunitate la coroziune
     

  • greutate extrem de redusă a cadrelor(până la 600 grame pentru o bicicletă de șosea sau 850 grame pentru un hardtail mtb.
     

  • ușor flexibile, cadrele de carbon pot absorbi vibrațiile sau mici șocuri fără a pierde din energia pedalarii
     

  • puterea, rigiditatea și chiar greutatea se pot controla in procesul de fabricație pentru a satisface cerințele modelului sau chiar a biciclistului în cazul unei biciclete custom
     

  • mulțumită flexibilității fibrelor de carbon, cadrele pot fi modelate în orice formă cât mai aerodinamică
     

Dezavantaje:
 

  • carbonul ca material are un preț destul de ridicat influențând astfel și prețul cadrului
     

  • cadrele se pot fisura sau fractura destul de ușor la impact cu obiecte ascuțite (pietre, cuie sau alte metale)
     

  • carbonul poate ceda în cazul în care nu e utilizat corespunzător, sau este suprasolicitat (majoritatea cadrelor vin cu informații suplimentare pentru tensiunea de strângere a șuruburilor și colierelor)
     

  • foarte greu de reparat
     

  • este dificil de verificat calitatea fibrelor de carbon utilizate și grosimea straturilor din alcătuirea cadrului
     

Titanul - nu, nu cel din mitologie, este unul din cele mai puternice și durabile materiale.

Cadrele din titan și-au făcut apariția prin 1970 fiind produse de Teledyne Technologies. Acestea erau foarte ușoare și aveau o rezistență deosebit de mare atât la impact cât și în timp nefiind necesară aplicarea vreunui tratament.
 

Bicicletele din titan au continuat să obțină popularitate în rândul bicicliștilor.
 

De ce nu au atins totuși un apogeu?
 

În mare parte pentru că aluminiul în producția de biciclete a apărut la scurt timp după introducerea titanului venind astfel cu un cost mai mic de fabricație și o ușurință mai mare de modelare și asamblare.
 

Avantajele și dezavantajele cadrelor de titan sunt destul de semnificative:
 

Avantaje:
 

  • rezistență foarte mare atât la lovituri cât și la coroziune în timp
     

  • greutate mult mai scăzută decât a oțelului și ușor mai mică decât aluminiul
     

  • din nou! rezistență aproape la orice factor
     

  • rigiditatea crescută transmite mai bine energia în pedale favorizând pedalarea
     

Dezavantaje:
 

  • costul foarte mare al titanului în formă pură
     

  • dificultatea sporită de fabricare, modelare și sudare
     

  • cadrele din titan avariate sunt foarte greu de reparat
     

Cadrele din materiale "exotice" - asupra cărora nu voi insista foarte mult.
 

Indiferent de timpuri, au existat oameni care și-au dorit să iasă din tipare.
 

Bicicleta a fost și ea un izvor de inspirație pentru cei mai nonconformiști. Astfel, au aparut diferite proiecte precum cadrele din bambus, lemn, magneziu, Crom-Molibden sau alte diferite combinații.
 


 

În general aceste cadre sunt create la comandă cu un preț pe masură și au ca unic scop ieșirea din tipare.
 

Probabil te întrebi dacă se merită banii, timpul și efortul.
 

Cine își cumpără o astfel de bicicletă:
 

  • cei care luptă pentru o cauză nobilă și au nevoie de mai multe priviri (precum cei de la https://www.tandem-crossover.eu/ care au parcurs și România în expediția lor
     

  • cei care fac promovare pentru un produs sau serviciu
     

  • cei care doresc o experiență unică
     

  • cei care doresc mai multă atenție de la cei din jur
     

Dacă te afli în una din aceste variante, cu siguranță se merită!
 

#2 Producătorul - părintele bicicletei
 

Cu toate că parerile sunt împărțite pe această temă, producătorul unui cadru joacă un rol foarte important când vine vorba de confortul și calitatea oferite de acesta.
 

        
 

În cele mai multe cazuri, când vorbim despre biciclete și ne referim la ele o facem prin denumirea producătorului de cadru generalizând pentru toată bicicleta.
 

De ce e totuși atât de important producătorul?
 

E de la sine înțeles că orice brand de renume are și o istorie bine definită în spate.
 

Această istore stă la baza a tot ce înseamnă cadrele actuale.
 

Iată câteva aspecte ce susțin importanța brandurilor în domeniul bicicletelor:
 

  • După ani de cercetare, inovație, îmbunătățiri și teste, ne putem considera norocoși că astăzi avem parte de o atat de mare diversitate de cadre față de strămoșii noștri.
     

  • La fel ca în orice domeniu, există și pe piața bicicletelor o concurență acerbă. Partea bună pentru noi, utilizatorii de biciclete, este aceea că o concurență mare între branduri rezultă în inovație și progres mult mai rapid.
     

  • Fiecare brand e diferit așadar fiecare cadru are cel puțin o amprentă unică impusă de producător (design, culori, forme, siglă)
     

  • Toate cadrele și bicicletele provenite de la branduri consacrate au un preț mai mare. Dacă te-ai întrebat de ce plătești mai mult pentru brand, află că echipele de ingineri și specialiști au nevoie de salarii pe măsura poziției ocupate. Aceștia realizează măsurători și teste de precizie pentru a asigura cea mai înaltă calitate a produselor.
     

  • Nu uita nici de echipele de testeri care testeaza fiecare modificare adusă cadrului în numeroase condiții pentru ca tu să poți pedala relaxat stiind ca modelul de bicicletă pe care te dai a fost testat în toate condițiile înainte de a fi lansat în producție.
     

  • Pentru că cifrele contează, firmele consacrate realizează mii de teste în laborator pentru ca tu să ai acces la cele mai amănunțite informații cu privire la cadru
     

  • Pentru că nu trebuie să îți pui toată încrederea în reclame și marketing, cele mai cunoscute branduri de biciclete sunt prezente mereu în marile tururi de șosea sau principalele competiții de off road aducând pe podium cele mai cunoscute nume în domeniul ciclismului
     

  • Majoritatea brandurilor realizează acțiuni de sprijinire și încurajare a mersului pe bicicletă atât printre copii cât și printre cei adulți contribuind astfel la promovarea acestui sport
     

  • Nu în ultimul rând, garanția fiecărui cadru este probabil și cel mai important aspect ce oferă credibilitate unui brand de biciclete. Branduri precum Cannondale sau Merida oferă garanție pe viață la o mare parte din modele asigurând astfel utilizatorul de calitatea produselor.
     

#3 Geometria - granița dintre chin și confort/eficiență
 

Cu siguranță ai vazut cel puțin odată pe site-uri de biciclete un tabel cu unghiuri și cifre precum cel de mai jos:
 


 

Ne influențează în vreun fel toate aceste date?
 

Așa cum ai ghicit, da, într-o mare masură.
 

Hai să discutăm mai detaliat fiecare coloană din tabel și să explicăm semnificația acestor cifre.
 

Prima coloană - cea fără literă la etichetă se referă la dimensiunea roții acceptată de cadru. În acest
exemplu vorbim despre o bicicletă cu roata de 28 inch.

 

A -  Seat Tube - În funcție de aceasta se stabilesc dimensiunile bicicletei. În tabelul de mai sus, 480 mm e dimensiunea minimă corespunzătoare cadrelor XS iar 620 mm reprezintă cadrele XL. Aceste dimensiuni se masoară de obicei în mm/cm pentru cadrele de sosea, touring, oraș sau hibrid și în inch pentru cadrele de mountain bike. Măsurătorile se realizează de obicei de la mijlocul butucului pedalier și până la colierul de prindere a tijei de șa.
 

Un seat tube mai lung va avantaja persoanele mai înalte pentru că va implica lungirea totodată și a celorlalte tuburi ale cadrului dar va ridica centrul de greutate mai mult față de sol făcând bicicleta puțin mai instabilă pe viraje.
 

B - Top Tube - dreaptă și amenințătoare pentru orice bărbat, ușor curbată sau chiar inexistentă pentru cadrele de dama. Aceasta este bara care leagă seat tube-ul de head tube.
 

Lungimea acesteia depinde în principal de dimensiunea cadrului și este chiar mai importantă decât dimensiunea seat tube-ului. În funcție de top tube tu vei sta mai alungit sau ghemuit pe bicicleta.
 

Dacă nu acorzi importanță dimensiunii acestei "țevi" cel mai probabil vei avea o poziție inconfortabilă pe bicicletă și vei resimți dureri de spate sau de umeri.
 

C - Head Tube Angle - este unghiul format de head tube cu pământul.
 

Acest unghi depinde de dimensiunea cadrului și influențează stilul de dat.
 

Un unghi mare (70-71 grade) aduce roata față mai aproape de cadru și induce o poziție mai agresivă dar ușor riscantă pe coborârile tehnice
 

Un unghi mic (67-69 grade) trimite roata frontală mai în față inducând o poziție ușor mai confortabilă, cu o direcție puțin mai lentă dar mai stabilă, mai ales pe coborâri solicitante.
 

D - Seat Tube Angle - unghiul format de Seat Tube cu planul orizontal al pământului.  Acesta este dictat în mare parte de dimensiunile cadrului, dar are influențe asupra performanțelor.
 

Așadar, un unghi mai mare aduce ciclistul mai în față în poziția de pedalat și permite o pedalare mai eficientă având picioarele în dreptul butucului pedalier, precum în imaginea de mai jos:
 


 

Un unghi prea mare sau prea mic ar avea un efect nedorit asupra poziției în șa provocând dureri de genunchi sau în partea dorsală a corpului.
 

E - Chainstay - mai exact, brațele inferioare ale furcii spate. Acestea determină împreună cu unghiul de Seat Tube cât de mult "intră" roata sub șa.
 

Bineînțeles, depinde în primul rând de dimensiunea roții (26", 27.5", 29" etc.).
 

Un chainstay mai scurt, impune ca roata din spate să stea mai sub șa iar greutatea ciclistului să permită o mai bună aderență pe teren accidentat sau urcări abrupte.
 

Pe de altă parte, un chainstay mai lung permite ciclistului să stea "între roți" oferind astfel un mai bun control și stabilitate sporită.
 

F - Bottom Bracket Drop - un aspect esențial este și diferența dintre butucul pedalier și capetele cadrului. Bottom Bracket Drop determina poziționarea butucului pedalier în raport cu solul.
 

Un butuc pedalier mai ridicat va permite utilizarea unui angrenaj cu brațe mai lungi fără riscul de a atinge cu pedala diferite obstacole dar va ridica totodată și centrul de greutate pierzându-se astfel din stabilitate.
 

E de la sine înțeles că un butuc pedalier mai coborât va aduce și centrul de greutate mai jos pentru o mai bună stabilitate cu costul riscului de a lovi unele obstacole mai înalte.
 

G - Top Tube - reprezintă tubul din capătul cadrului care susține și securizează gâtul furcii.
 

Acesta are lungime variabilă în funcție de modelul cadrului. Dacă ne referim la bicicletele de touring, acestea vor avea un head tube mai lung decât cele de șosea sau mountain bike pentru a putea păstra o poziție mai înaltă a ghidonului fără a fi necesare distanțiere suplimentare.
 

În plus, head tube-ul vine pentru modele mai avansate cu tehnologia tapered având formă de pâlnie cu dimensiuni obișnuite de 1-1/8 sus și 1/2 jos oferind astfel un plus de stabilitate și control bicicletei.
 

H - Lungimea furcii - aceaste dimensiuni reprezintă lungimea optimă a furcii pentru cadrul respectiv
 

I - Offsetul furcii - un concept mai puțin întâlnit și luat în considerare.
 

Offsetul furcii determină decalajul dintre butucul roții din față și furca ce îl susține.
 

Influențele acestui concept se resimt mai ales în abordarea obstacolelor de către roata din față.
 

Un offset mai mic va provoca o abordare mai frontală a obstacolelor existând riscul ca roata să ramână blocată sau să se resimtă oricum un impact semnificativ.
 

J - Wheelbase (Ampatamentul) - reprezintă distanța dintre roata față și cea din spate.
 

O distanță mai mare între cele două roți oferă un confort mai bun și o stabilitate crescută. Aceasta este avantajoasă pentru cei mai puțin competitivi, pasionați de drumeții.
 

Spre exemplu majoritatea bicicletelor de touring au un ampatament mai mare dat de un unghi mai mic al head tube-ului, chainstay-uri mai lungi și un unghi mai mare al seat tube-ului.
 

Atenție!! Aceste măsurători pot să difere de la un producător la altul. Spre exemplu, Seat Tube-ul poate fi măsurat de la centrul butucului pedalier și până la colierul de prindere al tijei de șa, sau de la centrul butucului până la intersecția cu top tube-ul. Așadar o verificare atentă a tabelului de geometrie pus la dispoziție de producător este întotdeauna recomandată.
 

#4 Tehnologiile - amprenta evolutiei în decursul anilor
 

De ce ar trebui să ai în vedere tehnologiile unui cadru? Trei cuvinte: siguranță, confort și eficiență.
 

Piața bicicletelor fiind una foarte competititvă și dinamică, exista o mare concurență între toți producătorii, fapt ce ne avantajează mai ales pe noi.
 

Description: Image result for tapered head tube

Pe lângă amprenta vizuală, fiecare brand încearcă să diferențieze cadrele proprii față de "concurență" investind anual o mare pare a bugetului în inovații și tehnologii.
 

Toate acestea reprezintă îmbunătățiri de la un model la altul și sunt extrem de diversificate.
 

Începând cu aliajul din care e construit cadrul și până la îmbinări, unghiuri și întăriri, tehnologiile sunt produsul final al miilor de ore de cercetare și testare pentru a oferi clienților cea mai bună experiență pe bicicletă.
 

De asemenea, tehnologiile, împreună cu materialul și aspectul reprezintă principalele aspecte ce diferențiază un cadru de firmă față de cele contrafăcute prin diverse fabrici din China sau alte țări asiatice.
 

Description: Image result for specialized swatSpre exemplu, în timp ce Merida aduce pentru cadrele sale aluminiul triple butted, head tube tapered, la Cannondale găsim cadrele cu tehnologia CAAD (Cannondale Advanced Aluminium Design) sau SI (System Integration) și la Specialized tehnologii precum BRAIN cu un sistem inteligent de deblocare a furcii, FACT (Functional Advanced Composite Technology) sau SWAT.
 

Fiind probabil cel mai important atuu pentru un brand de biciclete, pagina de tehnologii are un loc aparte pe site-ul fiecărui producator.


 

#5 Bugetul - cel care decide nivelul de entuziasm și satisfacție
 

Cu siguranță un aspect ce nu trebuie neglijat și foarte influent în deciziile multor oameni, bugetul NU joacă totuși un rol atât de important în alegerea unui cadru.
 

Colegii de la Freerider.ro au făcut o segmentare a categoriilor de bicicleta după preț în articolul lor despre alegerea bicicletei in 3 pași.
 

Pentru că bugetele sunt diferite și dorințele tot mai arzătoare, producătorii oferă spre vânzare diferite cadre care să satisfacă nevoile fiecărei categorii de clienți.
 

Concluzie
 

Cadrele de bicicleta rămân în continuare scheletul acesteia fiind cea mai importantă piesă. Factorii prezentați în acest articol au rolul de a clarifica cele mai importante aspecte când vine vorba despre achiziționarea unui cadru sau a unei biciclete.
 

Indiferent de stilul de dat (competitional sau recreativ) alegerea cadrului nu trebuie să fie una superficială. Chiar dacă la prima vedere pare cadrul ideal și te simți confortabil pe moment, efectele negative ale unui cadru ales greșit se vor resimți în timp.
 

Cu alte cuvinte, alege înțelept și te vei bucura de cea mai bună experiență pe bicicletă.
 

Description: Image result for funny bike frame
 

Acum că știi ce tip de bicicletă ți se potrivește și cum să îți alegi un cadru care să îți satisfacă cerințele și stilul de dat, mai rămâne să afli dintr-un articol următor ce piese să alegi pentru bicicleta ta, care sunt diferențele dintre modele și cum te influențează în mod direct sau indirect.
 

Dacă ți-a plăcut acest articol apasă fără griji butonul de Share și arată-l și prietenilor tăi!

1 Comentarii

Mirica Marius:
31/03/2019, 11:29:57 AM
Trimite

Grozav articol As dori și pentru ghidon unul asemenea Nu stiu de care sa aleg... Unul drept, scurt. Care e de viteza? Multumesc!

Lasa un comentariu